Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Size: px
Start display at page:

Download "Risalah Data Keselamatan Safety data sheet"

Transcription

1 Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/17 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Magnapearl 5000 Kegunaan: Pewarna untuk kegunaan industri Syarikat: BASF (Malaysia) Sdn Bhd No 2, Jalan Astaka U8/87 Bukit Jelutong, Seksyen U Shah Alam, Selangor, MALAYSIA Nombor Telefon: Nombor Telefax: Maklumat kecemasan: Nombor Kecemasan Antarabangsa Nombor Telefon: Pengenalan Bahaya Pengelasan bahan dan campuran: Tidak memerlukan pengelasan menurut kriteria GHS untuk produk ini. Unsur label dan pernyataan berjaga-jaga: Produk tidak memerlukan label amaran bahaya menurut kriteria GHS. Bahaya lain yang tidak menyebabkan pengelasan: Tiada bahaya khusus yang diketahui jika peraturan/nota tentang penyimpanan dan pengendalian diberikan perhatian.

2 Mukasurat (Page): 2/17 3. Komposisi dan Maklumat Mengenai Ramuan Bahan Kimia Keadaan kimia Glimer (K-Al-silikat) oksida logam 4. Langkah-Langkah Pertolongan Cemas Nasihat am: Tanggalkan pakaian yang tercemar. Jika tersedut: Jika kesukaran berlaku selepas tersedut debu, alihkan mangsa ke kawasan berudara bersih dan dapatkan rawatan perubatan. Apabila terkena kulit: Basuh bersih-bersih dengan sabun dan air. Apabila terkena mata: Basuh mata yang terkena produk selama sekurang-kurangnya 15 minit di bawah aliran air sambil membuka mata. Apabila tertelan: Segera basuh mulut dan kemudian minum air yang banyak. Nota kepada doktor: Gejala: Gejala dan kesan penting selanjutnya tidak diketahui setakat ini. Gejala dan kesan terpenting yang diketahui diterangkan didalam label (lihat bahagian 2) dan/atau bahagian 11. Nota kepada doktor: Rawatan: Rawat mengikut gejala (nyahcemar, fungsi utama), tiada penawar khusus diketahui. 5. Langkah-Langkah Pemadaman Kebakaran Bahan pemadam yang sesuai: serbuk kering, busa Alat memadam yang tidak sesuai untuk tujuan keselamatan: karbon dioksida Bahaya tertentu: Tiada bahaya khusus yang diketahui. Maklumat lanjut: Lupuskan sisa kebakaran dan air pemadam api yang tercemar menurut peraturan rasmi.

3 Mukasurat (Page): 3/17 6. Langkah-Langkah Pelepasan Tidak Sengaja Langkah pencegahan diri: Elakkan pembentukan debu. Langkah berjaga-jaga untuk alam sekitar: Jangan buang ke dalam longkang. Kaedah pembersihan atau penyerapan: Bagi sejumlah kecil: Kutip dengan alat yang sesuai dan lupuskan. Bagi sejumlah besar: Kutip dengan alat yang sesuai dan lupuskan. 7. Pengendalian dan Penyimpanan; Pengendalian Pernafasan mestilah dilindungi apabila produk dalam jumlah yang banyak disiring tanpa pengalihudaraan ekzos setempat. Elakkan dari bersentuhan dengan kulit, mata dan pakaian. Perlindungan terhadap kebakaran dan letupan: Tiada langkah berjaga-jaga yang khusus diperlukan. Penyimpanan Maklumat lanjut tentang keadaan penyimpanan: Tiada langkah berjaga-jaga yang khusus diperlukan. 8. Kawalan pendedahan dan perlindungan diri Komponen dengan parameter kawalan tempat kerja Mineral kumpulan mika, ; Nilai TWA 3 mg/m3 (ACGIHTLV), Bahagian boleh disedut Nilai TWA 3 mg/m3 (OEL (Peraturan USECHH Malaysia)), Bahagian boleh disedut Nilai ini adalah untuk bahan zarah yang tidak mengandungi asbestos dan <1% silika berhablur. Titanium dioksida, ; Nilai TWA 10 mg/m3 (ACGIHTLV) Nilai TWA 10 mg/m3 (OEL (Peraturan USECHH Malaysia)) Peralatan perlindungan peribadi Perlindungan pernafasan: Perlindungan pernafasan yang sesuai bagi kepekatan yang rendah atau kesan jangka pendek: Penapis zarah jenis kecekapan sederhana untuk zarah pepejal dan cecair (misalnya EN 143 atau 149, Jenis P2 atau FFP2)

4 Mukasurat (Page): 4/17 Perlindungan tangan: Sarung tangan keselamatan kalis bahan kimia. Bahan yang sesuai juga sekiranya terkena produk secara berpanjangan dan langsung. (Syor: Indeks perlindungan 6, bersamaan > 480 minit tempoh penelapan menurut EN 374): misalnya getah nitril (0.4 mm), getah kloroprena (0.5 mm), polivinilklorida (0.7 mm) dan lain-lain. Nota tambahan : Spesifikasi adalah berdasarkan ujian ujian, data penerbitan dan maklumat dari pengeluar sarung tangan atau diambil yang serupa secara analogi. Oleh sebab banyak keadaan yang perlu dipertimbangkan (misalnya suhu), perlulah diambil kira, bahawa secara praktikalnya tempoh penggunaan sarung tangan pelindung kimia mungkin lebih pendek daripada tempoh penelapan yang ditentukan menurut ujian. Arahan penggunaan pengilang hendaklah dipatuhi kerana jenisnya yang pelbagai. Perlindungan mata: Kaca mata keselamatan dengan pelindung sisi (gogal berbingkai) (contohnya EN 166) Langkah kebersihan dan keselamatan am: Kendalikan mengikut amalan kesihatan dan keselamatan industri yang baik. Disebabkan ciri pewarna produk, pakaian kerja yang tertutup hendaklah digunakan untuk mengelakkan kesan pewarna semasa pengendalian bahan. Tangan dan/atau muka hendaklah dibasuh sebelum rehat dan setelah tamat waktu bekerja. 9. Sifat Fizikal dan Kimia Bentuk: Warna: Bau: Ambang bau: serbuk putih pudar dengan bayangan bak mutiara tidak berbau Tiada maklumat berkaitan diperoleh. nilai ph: 7-11 (40 g/l, 20 C) (DIN EN ISO 787-9) takat lebur: takat didih: Takat kilat: Tahap penyejatan: Bahan/produk mengurai. Tidak boleh digunakan tidak boleh digunakan, produk adalah pepejal Produk ini adalah pepejal tidak meruap Kemudahbakaran (pepejal/gas): tidak mencucuh Suhu pencucuhan: Kajian tidak perlu dijalankan. Penguraian terma: Tiada penguraian jika disimpan dan dikendalikan seperti yang ditetapkan/dinyatakan.

5 Mukasurat (Page): 5/17 pencucuhan sendiri: Tidak swacucuh. Kebolehan swapemanasan sendiri: Ia bukanlah bahan yang mampu pemanasan spontan. Bahaya letupan: tidak mudah meletup Sifat yang menggalakkan kebakaran: tidak merebakkan api Tekanan Wap: Kepekatan: Ketumpatan pukal: Tidak boleh digunakan 3.2 g/cm3 (dianggarkan 20 C) 140 kg/m3 Keterlarutan dalam air: tidak terlarut Higroskopi: Tidak higroskopik Pekali petakan n-oktanol/air (log Pow): Kajian secara saintifiknya tidak wajar. Kajian secara saintifiknya tidak wajar. Kelikatan, dinamik: Kajian tidak perlu dijalankan. Maklumat lain: Jika perlu, maklumat tentang parameter fizikal and kimia ada dinyatakan didalam bahagian ini. 10. Kestabilan dan Kereaktifan Keadaan yang perlu dielakkan: Elakkan pembentukan debu. Elakkan pengumpulan debu. Tiada langkah waspada khas selain menyimpan bahan kimia dengan kemas Penguraian terma: Tiada penguraian jika disimpan dan dikendalikan seperti yang ditetapkan/dinyatakan. Bahan yang perlu dielakkan: Tiada bahan yang diketahui perlu dielakkan. Kakisan kepada logam: Tiada kesan mengakis pada logam Tindak balas berbahaya: Tiada tindakbalas berbahaya jika disimpan dan dikendalikan seperti yang dinyatakan. Bahan penguraian berbahaya: Tiada produk penguraian yang berbahaya jika disimpan dan dikendalikan seperti yang ditetapkan/dinyatakan.

6 Mukasurat (Page): 6/ Maklumat Toksikologi Ketoksikan akut Data eksperimen/dikira: LD50 tikus (melalui mulut): > 5,000 mg/kg Produk belum diuji. Penyataan diambil daripada bahan/produk yang mempunyai struktur dan komposisi yang sama. LC50 (melalui penyedutan): tidak ditentukan LD50 arnab (dermal): tidak ditentukan Kerengsaan Data eksperimen/dikira: Kakisan/Kerengsaan kulit arnab: tidak merengsa Produk belum diuji. Penyataan diambil daripada bahan/produk yang mempunyai struktur dan komposisi yang sama. Kerosakkan/kerengsaan mata yang serius arnab: tidak merengsa Produk belum diuji. Penyataan diambil daripada bahan/produk yang mempunyai struktur dan komposisi yang sama. Pemekaan pernafasan/kulit Penilaian pemekaan: Struktur kimia tidak mencadangkan kesan pemekaan. Kemutagenan sel germa Penilaian kemutagenan: Berdasarkan bahan kandungannya, tidak disyakki terdapat kesan mutagen Kekarsinogenan Penilaian kekarsinogenan: Berdasarkan pengalaman kami dan maklumat yang ada, tiada kesan buruk kepada kesihatan dijangka sekiranya dikendalikan menurut cara yang disyorkan dengan langkah berjaga-jaga untuk kegunaan yang khusus. Maklumat tentang : Titanium dioksida Penilaian kekarsinogenan: IARC (International Agency for Research on Cancer) telah mengkelasifikasikan bahan ini sebagai kumpulan 2B (Agen berkemungkinan karsinogen kepada manusia) Dalam ujian jangka panjang pada tikus yang bahan telah diberikan melalui penyedutan, kesan kekarsinogenan dapat diperhatikan. Tumor hanya diperhatikan berlaku kepada tikus selepas pendedahan kepada penyedutan kronik pada kepekatan tinggi yang menyebabkan keradangan paru-paru yang berlarutan. Dalam kajian jangka panjang pada tikus dan mencit yang bahan diberikan secara

7 Mukasurat (Page): 7/17 suapan, didapati tiada kesan karsinogen. Pendedahan dermal adalah tidak dijangka membawa kesan karsinogenik Ketoksikan pembiakan Penilaian ketoksikan pembiakan: Tiada data yang boleh dipercayai diperoleh tentang ketoksikan pembiakan. Ketoksikan perkembangan Penilaian keteratogenan: Tiada data yang boleh dipercayai diperoleh tentang keteratogenan Ketoksikan khusus organ sasaran (sekali pendedahan): Catatan: Tiada data diperoleh. 12. Maklumat Ekologi Keekotoksikan Penilaian ketoksikan akuatik: Setakat yang diketahui sehingga ini, kesan ekologi yang negatif tidak dijangka. Produk belum diuji. Penyataan diambil daripada ciri setiap komponen. Invertebrat air: EC50 (48 h), daphnia tidak ditentukan Mobiliti Penilaian pengangkutan di antara bahagian di persekitaran: Bahan tidak akan menyejat ke atmosfera daripada permukaan air Keterusan dan boleh keterdegradasikan Maklumat penyingkiran: Tidak mudah terbiodegradasikan (oleh kriteria OECD). Potensi Biotumpukan Penilaian potensi bioakumilasi: Produk tidak akan mudah keterbiosediaan disebabkan oleh ketekalan dan ketaklarutan di dalam air. Produk belum diuji. Penyataan diambil daripada ciri setiap komponen. Maklumat tambahan Perhatian tambahan bagi nasib pada alam sekitar & laluan: Rawatan didalam loji rawatan air sisa biologi mestilah dijalankan menurut peraturan dan pentadbiran setempat.

8 Mukasurat (Page): 8/17 Nasihat ekotoksikologi lain: Perencatan aktiviti degradasi di dalam enap cemar yang diaktifkan tidak dijangka akan berlaku semasa bahan berkepekatan rendah dimasukkan kedalam loji rawatan biologi. Produk belum diuji. Penyataan diambil daripada ciri setiap komponen. 13. Maklumat Pelupusan Mestilah dibuang atau dibakar mengikut peraturan tempatan. Pembungkusan tercemar: Bungkusan yang tidak tercemar boleh diguna semula. Bungkusan yang tidak boleh dibersihkan hendaklah dilupuskan dengan cara yang sama dengan kandungannya. 14. Maklumat Pengangkutan Pengangkutan domestik: Tidak dikelaskan sebagai berbahaya di bawah peraturan pengangkutan Pengangkutan laut IMDG Tidak dikelaskan sebagai berbahaya di bawah peraturan pengangkutan Pengangkutan udara IATA/ICAO Tidak dikelaskan sebagai berbahaya di bawah peraturan pengangkutan Pengangkutan secara pukal menurut Lampiran II MARPOL dan IBC Peraturan: Tidak dinilai Penghantaran yang Tidak dinilai diluluskan: Nama pencemaran: Tidak dinilai Kategori pencemaran: Tidak dinilai Jenis Kapal: Tidak dinilai 15. Maklumat Pengawalseliaan

9 Mukasurat (Page): 9/ Maklumat lain Garis menegak pada margin sebelah kiri tangan menunjukkan pindaan dari versi sebelumnya. Data yang terdapat dalam risalah data keselamatan ini adalah berdasarkan pengetahuan dan pengalaman kami, dan menerangkan tentang produk yang berkaitan dengan keperluan keselamatan sahaja. Data tidak menyatakan ciri produk (spesifikasi produk). Data dalam risalah data keselamatan ini juga tidak menyatakan apa-apa ciri khusus atau kesesuaian produk yang dipersetujui untuk apa-apa tujuan tertentu. Penerima produk bertanggungjawab untuk memastikan bahawa apa-apa hak pemilikan serta undang-undang dan perundangan sedia ada dipatuhi.

10 Mukasurat (Page): 10/17 1. Identification of the chemical and of the supplier Magnapearl 5000 Use: Colorants for industrial use Company: BASF (Malaysia) Sdn Bhd No 2, Jalan Astaka U8/87 Bukit Jelutong, Seksyen U Shah Alam, Selangor, MALAYSIA Telephone: Telefax number: Emergency information: International emergency number: Telephone: Hazard identification Classification of the substance and mixture: No need for classification according to GHS criteria for this product. Label elements and precautionary statement: The product does not require a hazard warning label in accordance with GHS criteria. Other hazards which do not result in classification: No specific dangers known, if the regulations/notes for storage and handling are considered. 3. Composition/information on ingredients Chemical nature Mica group minerals metal oxides 4. First-Aid Measures General advice: Remove contaminated clothing.

11 Mukasurat (Page): 11/17 If inhaled: If difficulties occur after dust has been inhaled, remove to fresh air and seek medical attention. On skin contact: Wash thoroughly with soap and water. On contact with eyes: Wash affected eyes for at least 15 minutes under running water with eyelids held open. On ingestion: Rinse mouth and then drink plenty of water. Note to physician: Symptoms: Further important symptoms and effects are so far not known. The most important known symptoms and effects are described in the labelling (see section 2) and/or in section 11. Note to physician: Treatment: Treat according to symptoms (decontamination, vital functions), no known specific antidote. 5. Fire-Fighting Measures Suitable extinguishing media: dry powder, foam Unsuitable extinguishing media for safety reasons: carbon dioxide Specific hazards: No particular hazards known. Further information: Dispose of fire debris and contaminated extinguishing water in accordance with official regulations. 6. Accidental Release Measures Personal precautions: Avoid dust formation. Environmental precautions: Do not empty into drains. Methods for cleaning up or taking up: For small amounts: Pick up with suitable appliance and dispose of. For large amounts: Pick up with suitable appliance and dispose of.

12 Mukasurat (Page): 12/17 7. Handling and Storage Handling Breathing must be protected when large quantities are decanted without local exhaust ventilation. Avoid contact with the skin, eyes and clothing. Protection against fire and explosion: No special precautions necessary. Storage Further information on storage conditions: No special precautions necessary. 8. Exposure controls and personal protection Components with occupational exposure limits Mica-group minerals, ; TWA value 3 mg/m3 (ACGIHTLV), Respirable fraction TWA value 3 mg/m3 (OEL (MY)), Respirable fraction The value is for particulate matter containing no asbestos and <1% crystalline silica. Titanium dioxide, ; TWA value 10 mg/m3 (ACGIHTLV) TWA value 10 mg/m3 (OEL (MY)) Personal protective equipment Respiratory protection: Suitable respiratory protection for lower concentrations or short-term effect: Particle filter with medium efficiency for solid and liquid particles (e.g. EN 143 or 149, Type P2 or FFP2) Hand protection: Chemical resistant protective gloves Suitable materials also with prolonged, direct contact (Recommended: Protective index 6, corresponding > 480 minutes of permeation time according to EN 374): e.g. nitrile rubber (0.4 mm), chloroprene rubber (0.5 mm), polyvinylchloride (0.7 mm) and other Supplementary note: The specifications are based on tests, literature data and information of glove manufacturers or are derived from similar substances by analogy. Due to many conditions (e.g. temperature) it must be considered, that the practical usage of a chemical-protective glove in practice may be much shorter than the permeation time determined through testing. Manufacturer's directions for use should be observed because of great diversity of types. Eye protection: Safety glasses with side-shields (frame goggles) (e.g. EN 166)

13 Mukasurat (Page): 13/17 General safety and hygiene measures: Handle in accordance with good industrial hygiene and safety practice. Due to the colouring properties of the product closed work clothes should be used, to avoid stains during manipulation. Hands and/or face should be washed before breaks and at the end of the shift. 9. Physical and Chemical Properties Form: Colour: Odour: Odour threshold: powder off-white with pearly reflection odourless No applicable information available. ph value: 7-11 (40 g/l, 20 C) (DIN EN ISO 787-9) Melting point: Boiling point: Flash point: Evaporation rate: The substance / product decomposes. not applicable not applicable, the product is a solid The product is a non-volatile solid. Flammability (solid/gas): not flammable Ignition temperature: Study does not need to be conducted. Thermal decomposition: No decomposition if stored and handled as prescribed/indicated. Self ignition: not self-igniting Self heating ability: It is not a substance capable of spontaneous heating. Explosion hazard: not explosive Fire promoting properties: not fire-propagating Vapour pressure: Density: Bulk density: Solubility in water: Hygroscopy: not applicable 3.2 g/cm3 (approx. 20 C) 140 kg/m3 insoluble Non-hygroscopic

14 Mukasurat (Page): 14/17 Partitioning coefficient n-octanol/water (log Pow): Study scientifically not justified. Study scientifically not justified. Viscosity, dynamic: Study does not need to be conducted. Other Information: If necessary, information on other physical and chemical parameters is indicated in this section. 10. Stability and Reactivity Conditions to avoid: Avoid dust formation. Avoid deposition of dust. No special precautions other than good housekeeping of chemicals. Thermal decomposition: No decomposition if stored and handled as prescribed/indicated. Substances to avoid: No substances known that should be avoided. Corrosion to metals: No corrosive effect on metal. Hazardous reactions: No hazardous reactions when stored and handled according to instructions. Hazardous decomposition products: No hazardous decomposition products if stored and handled as prescribed/indicated. 11. Toxicological Information Acute toxicity Experimental/calculated data: LD50 rat (oral): > 5,000 mg/kg The product has not been tested. The statement has been derived from substances/products of a similar structure or composition. LC50 (by inhalation): not determined LD50 rabbit (dermal): not determined Irritation

15 Mukasurat (Page): 15/17 Experimental/calculated data: Skin corrosion/irritation rabbit: non-irritant The product has not been tested. The statement has been derived from substances/products of a similar structure or composition. Serious eye damage/irritation rabbit: non-irritant The product has not been tested. The statement has been derived from substances/products of a similar structure or composition. Respiratory/Skin sensitization Assessment of sensitization: The chemical structure does not suggest a sensitizing effect. Germ cell mutagenicity Assessment of mutagenicity: Based on the ingredients, there is no suspicion of a mutagenic effect. Carcinogenicity Assessment of carcinogenicity: Based on our experience and the information available, no adverse health effects are expected if handled as recommended with suitable precautions for designated uses. Information on: Titanium dioxide Assessment of carcinogenicity: IARC (International Agency for Research on Cancer) has classified this substance as group 2B (The agent is possibly carcinogenic to humans). In long-term studies in rats in which the substance was given by inhalation, a carcinogenic effect was observed. Tumors were only observed in rats after chronic inhalative exposure to high concentrations which caused sustained lung inflammation. In long-term studies in rats and mice in which the substance was given by feed, a carcinogenic effect was not observed. Dermal exposure is not expected to be carcinogenic Reproductive toxicity Assessment of reproduction toxicity: No reliable data are available concerning reproduction toxicity. Developmental toxicity Assessment of teratogenicity: No reliable data was available concerning teratogenicity. Specific target organ toxicity (single exposure): Remarks: No data available. 12. Ecological Information Ecotoxicity

16 Mukasurat (Page): 16/17 Assessment of aquatic toxicity: At the present state of knowledge, no negative ecological effects are expected. The product has not been tested. The statement has been derived from the properties of the individual components. Aquatic invertebrates: EC50 (48 h), daphnia not determined Mobility Assessment transport between environmental compartments: The substance will not evaporate into the atmosphere from the water surface. Persistence and degradability Elimination information: Not readily biodegradable (by OECD criteria). Bioaccumulation potential Assessment bioaccumulation potential: The product will not be readily bioavailable due to its consistency and insolubility in water. The product has not been tested. The statement has been derived from the properties of the individual components. Additional information Add. remarks environm. fate & pathway: Treatment in biological waste water treatment plants has to be performed according to local and administrative regulations. Other ecotoxicological advice: The inhibition of the degradation activity of activated sludge is not anticipated when introduced to biological treatment plants in appropriate low concentrations. The product has not been tested. The statement has been derived from the properties of the individual components. 13. Disposal Considerations Must be disposed of or incinerated in accordance with local regulations. Contaminated packaging: Uncontaminated packaging can be re-used. Packs that cannot be cleaned should be disposed of in the same manner as the contents. 14. Transport Information Domestic transport: Not classified as a dangerous good under transport regulations

17 Mukasurat (Page): 17/17 Sea transport IMDG Not classified as a dangerous good under transport regulations Air transport IATA/ICAO Not classified as a dangerous good under transport regulations Transport in bulk according to Annex II of MARPOL and the IBC Code Regulation: Not evaluated Shipment approved: Not evaluated Pollution name: Not evaluated Pollution category: Not evaluated Ship Type: Not evaluated 15. Regulatory Information 16. Other Information Vertical lines in the left hand margin indicate an amendment from the previous version. The data contained in this safety data sheet are based on our current knowledge and experience and describe the product only with regard to safety requirements. This safety data sheet is neither a Certificate of Analysis (CoA) nor technical data sheet and shall not be mistaken for a specification agreement. Identified uses in this safety data sheet do neither represent an agreement on the corresponding contractual quality of the substance/mixture nor a contractually designated use. It is the responsibility of the recipient of the product to ensure any proprietary rights and existing laws and legislation are observed.

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/18 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Mearlin Exterior Super Green 839Z Kegunaan: Pewarna untuk kegunaan industri Syarikat: BASF (Malaysia)

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/18 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Mearlin Sparkle Gold 9220J Kegunaan: Pewarna untuk kegunaan industri Syarikat: BASF (Malaysia) Sdn

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/18 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Timica Extra Bright 1500 Kegunaan: kandungan kosmetik Syarikat: BASF (Malaysia) Sdn Bhd No 2, Jalan

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/18 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Mearlin Exterior Bright White 139X Kegunaan: Pewarna untuk kegunaan industri Syarikat: BASF (Malaysia)

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/19 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Flamenco Pearl 110C Kegunaan: kandungan kosmetik Syarikat: BASF (Malaysia) Sdn Bhd No 2, Jalan Astaka

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/19 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Flamenco Summit Indigo I80H Kegunaan: kandungan kosmetik, Pharmaceutical, food and cosmetic industry,

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/19 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Mearlin Exterior CFS Super Violet 5303Z Kegunaan: Pewarna untuk kegunaan industri Syarikat: BASF

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/18 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Cloisonne Blue 626C Kegunaan: kandungan kosmetik Syarikat: BASF (Malaysia) Sdn Bhd No 2, Jalan Astaka

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/20 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Mearlin Mayan Gold 9233X Kegunaan: Pewarna untuk kegunaan industri Syarikat: BASF (Malaysia) Sdn

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/19 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Mearlin Exterior Bright Silver 139Z Kegunaan: Pewarna untuk kegunaan industri Syarikat: BASF (Malaysia)

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/19 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Chione HD Infinite White S130V Kegunaan: kandungan kosmetik Syarikat: BASF (Malaysia) Sdn Bhd No

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/16 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Synative ES 2900 Nama bahan kimia: Kegunaan: Component for lubricants and metal working fluids Syarikat:

More information

1. Substance/preparation and manufacturer/supplier identification

1. Substance/preparation and manufacturer/supplier identification Safety data sheet Page: 1/9 1. Substance/preparation and manufacturer/supplier identification Lumina Royal Exterior Indigo 5803H Use: Colorants for industrial use Manufacturer/supplier: BASF Philippines,

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/16 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Sicopal Blue K 6310 Nama bahan kimia: Nombor CAS: 1345-16-0 Kegunaan: colourant for the plastics

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/17 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Cegesoft PS 6 Nama bahan kimia: Triglyceride Kegunaan: kandungan kosmetik, Lipid layer enhancer

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/16 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Lumogen IR 765 Nama bahan kimia: Nombor CAS: 165550-64-1 Kegunaan: colourant for the plastics industry

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/18 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Dispers White 0022 Kegunaan: Pewarna untuk kegunaan industri Syarikat: BASF (Malaysia) Sdn Bhd No

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/16 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Sicopal Blue K 6210 Nama bahan kimia: Kobalt aluminat biru spinel Nombor CAS: 1345-16-0 Kegunaan:

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/20 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Attagel 36 PRINTED (316) 50 LB BAG Kegunaan: chemical for the chemical industry Syarikat: BASF (Malaysia)

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/18 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Hydropalat WE 3323 Nama bahan kimia: Nombor CAS: 875779-24-1 Kegunaan: wetting agent Syarikat: BASF

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/17 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Foamaster MO 2195 Syarikat: BASF (Malaysia) Sdn Bhd No 2, Jalan Astaka U8/87 Bukit Jelutong, Seksyen

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/18 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Rheovis PU 1251 Kegunaan: Pengubah kepekatan cecair/larutan Syarikat: BASF (Malaysia) Sdn Bhd No

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/17 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Rheovis PU 1256 Kegunaan: Pengubah kepekatan cecair/larutan Syarikat: BASF (Malaysia) Sdn Bhd No

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/18 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Cutina GMS V Nama bahan kimia: Glycerides, mono- and di- Kegunaan: bahan tambah khusus untuk industri

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/16 1. Pengenalpastian syarikat dan sediaan/bahan Joncryl ADF 1300 Kegunaan: chemical for the chemical industry Syarikat: BASF (Malaysia) Sdn

More information

Page: 1/11 BASF Safety data sheet according to UN GHS 4th rev. Date / Revised: Version: 1.0 Product: Flamenco Satina 120T

Page: 1/11 BASF Safety data sheet according to UN GHS 4th rev. Date / Revised: Version: 1.0 Product: Flamenco Satina 120T Safety data sheet Page: 1/11 1. Identification Product identifier Flamenco Satina 120T Relevant identified uses of the substance or mixture and uses advised against Relevant identified uses: cosmetic ingredient

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/18 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Rheovis PU 1215 Kegunaan: Pengubah kepekatan cecair/larutan Syarikat: BASF (Malaysia) Sdn Bhd No

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/18 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Emulgade SE-PF Kegunaan: Bases for creams and ointments Syarikat: BASF (Malaysia) Sdn Bhd No 2,

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/17 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Cutina HVG Kegunaan: Pelaras kelikatan, kandungan kosmetik Syarikat: BASF (Malaysia) Sdn Bhd No

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/16 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Irgazin Orange K 2910 Cadangan penggunaan: komponen pewarna Penggunaan yang tidak disyorkan: PRODUK

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/17 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Irganox 245 DW ED Penggunaan yang tidak disyorkan: PRODUK INI TIDAK DISASARKAN UNTUK DIGUNAKAN DIDALAM

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/18 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Rheovis PU 1250 Kegunaan: Pengubah kepekatan cecair/larutan Syarikat: BASF (Malaysia) Sdn Bhd No

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/18 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Acronal 5044 Kegunaan: Bahan mentah, untuk kegunaan industri sahaja Syarikat: BASF (Malaysia) Sdn

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/16 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal ULTRADUR B 4300G6 HIGH SPEED UN COLORED POLYBUTYLENE Penggunaan bahan kimia yang disyorkan dan sekatan

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/19 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Plantacare 2000 UP Kegunaan: zat aktif permukaan Syarikat: BASF (Malaysia) Sdn Bhd No 2, Jalan Astaka

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/18 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Loxanol MI 6840 Kegunaan: Bahan mentah, untuk kegunaan industri sahaja Syarikat: BASF (Malaysia)

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/18 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Euperlan Bright Kegunaan: kandungan kosmetik Syarikat: BASF (Malaysia) Sdn Bhd No 2, Jalan Astaka

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/18 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Rheovis PU 1250 NC Cadangan penggunaan: Pengubah kepekatan cecair/larutan Kegunaan: Pengubah kepekatan

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/18 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Plantasil Micro Kegunaan: kandungan kosmetik Syarikat: BASF (Malaysia) Sdn Bhd No 2, Jalan Astaka

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/18 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Plantacare 818 UP Kegunaan: zat aktif permukaan Syarikat: BASF (Malaysia) Sdn Bhd No 2, Jalan Astaka

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/15 1. Pengenalpastian syarikat dan sediaan/bahan HD-Ocenol 90/95 V Kegunaan: Oleochemical raw material, emulsifier Syarikat: BASF (Malaysia)

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/17 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal ULTRASON E 6020 P POLYARYLETHERSULFONE Nama bahan kimia: Penggunaan bahan kimia yang disyorkan dan

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/18 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Euperlan PCO Kegunaan: Pearl shine concentrates, opacifiers Syarikat: BASF (Malaysia) Sdn Bhd No

More information

1. Substance/preparation and manufacturer/supplier identification

1. Substance/preparation and manufacturer/supplier identification Safety data sheet Page: 1/8 1. Substance/preparation and manufacturer/supplier identification C00498 HYALURONIC FILLING SPHERES Use: cosmetic ingredient Manufacturer/supplier: BASF Australia Limited (ABN

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/19 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Irgazin Rubine K 4080 Nama bahan kimia: Diketo-pyrrolo-pyrrol Cadangan penggunaan: komponen pewarna

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/16 1. Pengenalpastian syarikat dan sediaan/bahan Lumogen IR 788 Keluarga kimia: bahan pencelup kuarterilena Kegunaan: colourant for the plastics

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/14 1. Pengenalpastian syarikat dan sediaan/bahan Lumogen Yellow S 0795 Formula Kimia: C22 H16 N2 O2 Keluarga kimia:

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/20 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Joncryl 960 Kegunaan: polimer untuk dakwat, varnis atau penyalutan Syarikat: BASF (Malaysia) Sdn

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/16 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Oracet Yellow 144 FE Nama bahan kimia: PIGMENT Yellow 147 Nombor CAS: 4118-16-5 Cadangan penggunaan:

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/20 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Hydropalat WE 3165 Kegunaan: wetting agent, additives for inks, varnishes or coatings, dispersing

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/16 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal ULTRAMID A3WG6 BLACK 00564 POLYAMIDE Penggunaan bahan kimia yang disyorkan dan sekatan penggunaan:

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/18 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Texapon SB 3 KC Kegunaan: kandungan kosmetik Syarikat: BASF (Malaysia) Sdn Bhd No 2, Jalan Astaka

More information

SECTION 1: Identification of the substance/mixture and of the company/undertaking

SECTION 1: Identification of the substance/mixture and of the company/undertaking Safety data sheet Page: 1/12 SECTION 1: Identification of the substance/mixture and of the company/undertaking 1.1. Product identifier Timica Terra White MN4501 1.2. Relevant identified uses of the substance

More information

1. Substance/preparation and manufacturer/supplier identification

1. Substance/preparation and manufacturer/supplier identification Safety data sheet Page: 1/8 1. Substance/preparation and manufacturer/supplier identification Dispex AA 4030 Use: Raw material, for industrial use only Manufacturer/supplier: PT BASF Indonesia DBS Bank

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/21 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Lutonal M 40 ca.70% in Ethanol Kegunaan: Coating raw material for industrial applications Syarikat:

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/20 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Etingal S Kegunaan: penyahbusa Syarikat: BASF (Malaysia) Sdn Bhd No 2, Jalan Astaka U8/87 Bukit

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/18 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal BASOTECT W 2500mmx1250mmx500mm Cadangan penggunaan: Blok busa sel terbuka, Untuk pemprosesan insdustrial

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/20 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Acronal NX 3587 Cadangan penggunaan: Bahan mentah Kegunaan: Bahan mentah, untuk kegunaan industri

More information

Safety data sheet Cloisonne NU-Antique Super Green 827CB Revision date : 2009/03/18 Page: 1/5

Safety data sheet Cloisonne NU-Antique Super Green 827CB Revision date : 2009/03/18 Page: 1/5 Revision date : 2009/03/18 Page: 1/5 1. Substance/preparation and company identification Company BASF Canada Inc. 100 Milverton Drive Mississauga, ON L5R 4H1, CANADA 24 Hour Emergency Response Information

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/20 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Laromer UA 9059 Aqua (old: Laromer UA 9059) Kegunaan: Coating raw material for industrial applications

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/19 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Texapon NSO Kegunaan: zat aktif permukaan Syarikat: BASF (Malaysia) Sdn Bhd No 2, Jalan Astaka U8/87

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/19 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Cosmedia Triple C Kegunaan: kandungan kosmetik Syarikat: BASF (Malaysia) Sdn Bhd No 2, Jalan Astaka

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/20 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal A00112 Neurobiox Kegunaan: kandungan kosmetik Syarikat: BASF (Malaysia) Sdn Bhd No 2, Jalan Astaka

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/18 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Hydropalat WE 3487 Kegunaan: wetting agent Syarikat: BASF (Malaysia) Sdn Bhd No 2, Jalan Astaka

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/16 1. Pengenalpastian syarikat dan sediaan/bahan Rheovis PU 1280 Keluarga kimia: alkoksilat alkohol lemak-uretana Kegunaan: Perumusan Industri

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/19 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Tinogard TL Nama bahan kimia: Phenol, 2-(2H-benzotriazol-2-yl)-6-dodecyl-4-methyl-, branched and

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/17 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Basotect G 1400mmx1250mmx500mm Penggunaan bahan kimia yang disyorkan dan sekatan penggunaan: Cadangan

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/18 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal ELASTOFLEX* MW5027 C-A Cadangan penggunaan: komponen poliuretana Syarikat: BASF (Malaysia) Sdn Bhd

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/18 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Tinuvin 123 Nama bahan kimia: Decanedioic acid, bis(2,2,6,6-tetramethyl-4-piperidinyl) ester, reactionproducts

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/19 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Joncryl 945 Kegunaan: polimer untuk dakwat, varnis atau penyalutan Syarikat: BASF (Malaysia) Sdn

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/20 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Uvinul MS 40 Nama bahan kimia: Sulisobenzone Nombor CAS: 4065-45-6 Kegunaan: kandungan kosmetik

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/20 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Efka PX 4310 Kegunaan: agen penyebaran Syarikat: BASF (Malaysia) Sdn Bhd No 2, Jalan Astaka U8/87

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/18 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Elastollan 1170 A 11U000 Penggunaan bahan kimia yang disyorkan dan sekatan penggunaan: Cadangan

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/19 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Hydropalat WE 3320 Kegunaan: Bahan kimia yang digunakan di dalam / atau fomulasi produk perindustrian.

More information

Page: 1/11 BASF Safety data sheet according to UN GHS 4th rev. Date / Revised: Version: 1.0 Product: Carbonyl Iron Oxide Red

Page: 1/11 BASF Safety data sheet according to UN GHS 4th rev. Date / Revised: Version: 1.0 Product: Carbonyl Iron Oxide Red Safety data sheet Page: 1/11 1. Identification Product identifier Carbonyl Iron Oxide Red Chemical name: Carbonyl Iron Oxide Red CAS Number: 1309-37-1 Relevant identified uses of the substance or mixture

More information

Safety data sheet. Lutensol* XL Substance/preparation and company identification. 2. Composition/information on ingredients

Safety data sheet. Lutensol* XL Substance/preparation and company identification. 2. Composition/information on ingredients Safety data sheet Page: 1/6 1. Substance/preparation and company identification Lutensol* XL 80 Use: Raw material for the chemical-technical industry Company: BASF Pakistan (Private) Limited 46-A, Block

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/20 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Paliotol Orange L 2930 HD Nama bahan kimia: C.I. Pigment Orange 67 Kegunaan: Colorants for the Paints,

More information

1. Substance/preparation and manufacturer/supplier identification

1. Substance/preparation and manufacturer/supplier identification Safety data sheet Page: 1/8 1. Substance/preparation and manufacturer/supplier identification MasterCast GF 300 Use: Product for construction chemicals Manufacturer/supplier: BASF Australia Limited (ABN

More information

SECTION 1: Identification of the substance/mixture and of the company/undertaking

SECTION 1: Identification of the substance/mixture and of the company/undertaking Safety data sheet Page: 1/11 SECTION 1: Identification of the substance/mixture and of the company/undertaking 1.1. Product identifier C00498 HYALURONIC FILLING SPHERES 1.2. Relevant identified uses of

More information

1. Substance/preparation and manufacturer/supplier identification

1. Substance/preparation and manufacturer/supplier identification Safety data sheet Page: 1/9 1. Substance/preparation and manufacturer/supplier identification Foamaster MO 2170 Use: defoamer Manufacturer/supplier: PT BASF Indonesia DBS Bank Tower, 27th Floor, Ciputra

More information

Safety data sheet. Lutensol* XP Substance/preparation and company identification. 2. Composition/information on ingredients

Safety data sheet. Lutensol* XP Substance/preparation and company identification. 2. Composition/information on ingredients Safety data sheet Page: 1/6 1. Substance/preparation and company identification Lutensol* XP 100 Use: Raw material for the chemical-technical industry Company: BASF Pakistan (Private) Limited 46-A, Block

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/20 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Efka SI 2008 Kegunaan: Air release agent (deaerator) Syarikat: BASF (Malaysia) Sdn Bhd No 2, Jalan

More information

Safety Data Sheet Chione M-SVA Revision date : 2017/05/09 Page: 1/8

Safety Data Sheet Chione M-SVA Revision date : 2017/05/09 Page: 1/8 Revision date : 2017/05/09 Page: 1/8 1. Identification Product identifier used on the label Recommended use of the chemical and restriction on use Recommended use*: cosmetics * The Recommended use identified

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/21 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Lutonal I 60 35% in white spirit Kegunaan: Coating raw material for industrial applications Syarikat:

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/20 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Laromer PE 55 F Kegunaan: Coating raw material for industrial applications Syarikat: BASF (Malaysia)

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/21 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal ecovio F23B1 Penggunaan bahan kimia yang disyorkan dan sekatan penggunaan: Cadangan penggunaan:

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/22 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Efka FL 3772 Kegunaan: Raw material for coatings for industrial or professional use, additives for

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/21 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Efka PX 4320 Kegunaan: agen penyebaran Syarikat: BASF (Malaysia) Sdn Bhd No 2, Jalan Astaka U8/87

More information

Safety Data Sheet Mearlin Inca Gold 9222G Revision date : 2017/08/31 Page: 1/10

Safety Data Sheet Mearlin Inca Gold 9222G Revision date : 2017/08/31 Page: 1/10 Revision date : 2017/08/31 Page: 1/10 1. Identification Product identifier used on the label Recommended use of the chemical and restriction on use Recommended use*: pigment * The Recommended use identified

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/20 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Lignostab 1198 Nama bahan kimia: 1-Piperidinyloxy, 4-hydroxy-2,2,6,6-tetramethyl- Nombor CAS: 2226-96-2

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/23 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Larotact 150 Cadangan penggunaan: Pengeras untuk bahan penyalut atau perekat bagi kegunaan industri

More information

Safety Data Sheet Glacier Frost White 9S130D Revision date : 2018/07/03 Page: 1/9

Safety Data Sheet Glacier Frost White 9S130D Revision date : 2018/07/03 Page: 1/9 Revision date : 2018/07/03 Page: 1/9 1. Identification Product identifier used on the label Recommended use of the chemical and restriction on use Recommended use*: pigment * The Recommended use identified

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/22 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Tinuvin 328 Nama bahan kimia: Phenol, 2-(2H-benzotriazol-2-yl)-4,6-bis(1,1-dimethylpropyl)- Nombor

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/21 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Laromer PR 9000 (old: Laromer LR 9000) Nama bahan kimia: 2-Propenoic acid, 2-hydroxyethyl ester,

More information

Safety Data Sheet Luster White FR2P Revision date : 2018/05/03 Page: 1/9

Safety Data Sheet Luster White FR2P Revision date : 2018/05/03 Page: 1/9 Revision date : 2018/05/03 Page: 1/9 1. Identification Product identifier used on the label Recommended use of the chemical and restriction on use Recommended use*: pigment * The Recommended use identified

More information

1. Substance/preparation and manufacturer/supplier identification. Ingersoll Rand Ultra EL Synthetic Rotary Coolant

1. Substance/preparation and manufacturer/supplier identification. Ingersoll Rand Ultra EL Synthetic Rotary Coolant Safety data sheet Page: 1/8 1. Substance/preparation and manufacturer/supplier identification Ingersoll Rand Ultra EL Synthetic Rotary Coolant COMPANY IDENTIFICATION: DISTRIBUTED BY INGERSOLL RAND 800D

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/18 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal ULTRADUR B4406G6 UNCOLORED Q113 POLYBUTYLENE TEREPHTHALATE Penggunaan bahan kimia yang disyorkan

More information

1. Identification of the substance/mixture and of the company/undertaking. Possible Hazards (according to Directive 67/548/EWG or 1999/45/EC)

1. Identification of the substance/mixture and of the company/undertaking. Possible Hazards (according to Directive 67/548/EWG or 1999/45/EC) Safety data sheet Page: 1/7 1. Identification of the substance/mixture and of the company/undertaking MasterTile RSG 705 white PART C also MASTERTILE 550 WHITE AGGREGATE Use: Product for construction chemicals

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/23 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Orasol Yellow 157 Nama bahan kimia: Amines, C10-14-branched and linear alkyl, bis[2-[(4,5-dihydro-3-methyl-5-oxo-1-

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/21 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Tinuvin 292 HP Nama bahan kimia: Nombor CAS: 82919-37-7 Cadangan penggunaan: penstabil, komponen

More information