Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Size: px
Start display at page:

Download "Risalah Data Keselamatan Safety data sheet"

Transcription

1 Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/20 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Uvinul MS 40 Nama bahan kimia: Sulisobenzone Nombor CAS: Kegunaan: kandungan kosmetik Syarikat: BASF (Malaysia) Sdn Bhd No 2, Jalan Astaka U8/87 Bukit Jelutong, Seksyen U Shah Alam, Selangor, MALAYSIA Nombor Telefon: Nombor Telefax: Maklumat kecemasan: Nombor Kecemasan Antarabangsa Nombor Telefon: Pengenalan Bahaya Pengelasan bahan dan campuran: Kakisan/kerengsaan kulit: Kat. 2 Kerengsaan mata/ kerosakan mata yang serius: Kat. 2 Pemeka kulit: Kat. 1B Unsur label dan pernyataan berjaga-jaga: Piktogram:

2 Mukasurat (Page): 2/20 Kata Isyarat: Amaran Pernyataan Bahaya: Menyebabkan kerengsaan mata yang serius. Menyebabkan kerengsaan kulit. Boleh menyebabkan tindak balas kulit alergi. Pernyataan Berjaga-jaga (Pencegahan): Pakai sarung tangan perlindungan dan pelindung mata/muka. Elakkan daripada tersedut debu/ wasap/gas/kabut/wap/semburan. Pakaian kerja yang tercemar tidak boleh dibawa keluar dari tempat kerja. Basuh bersih-bersih selepas mengendalikan bahan. Pernyataan Berjaga-jaga (Tindak Balas): JIKA TERKENA MATA: Bilas berhati-hati dengan air selama beberapa minit.tanggalkan kanta lekap, jika ada dan dapat dilakukan dengan mudah. Teruskan membilas. Jika berlaku kerengsaan kulit atau ruam: Hubungi PUSAT RACUN atau doktor/pakar perubatan JIKA TERKENA KULIT (pada rambut): Basuh dengan sabun dan air yang banyak. Jika berlaku kerengsaan kulit: Dapatkan nasihat/rawatan perubatan. Tanggalkan pakaian yang tercemar dan basuh sebelum menggunakannya semula. Jika kerengsaan mata berterusan: Hubungi PUSAT RACUN atau doktor/pakar perubatan. Pernyataan Berjaga-jaga (Pelupusan): Lupuskan kandungan/ bekas ke tempat pengumpulan sisa berbahaya atau khusus. Bahaya lain yang tidak menyebabkan pengelasan: Produk di bawah keadaan tertentu boleh mengakibatkan letupan debu. 3. Komposisi dan Maklumat Mengenai Ramuan Bahan Kimia Keadaan kimia Nama INCI: Benzophenone-4 Sulisobenzon Nombor CAS: Langkah-Langkah Pertolongan Cemas Nasihat am: Jika kesan-kesan kesihatan yang buruk berkembang dapatkan rawatan perubatan. Jika tersedut: Tenangkan pesakit, alihkan ke tempat berudara bersih. Apabila terkena kulit: Basuh bersih-bersih dengan sabun dan air. Tanggalkan pakaian yang tercemar.

3 Mukasurat (Page): 3/20 Apabila terkena mata: Basuh mata yang terkena produk selama sekurang-kurangnya 15 minit di bawah aliran air sambil membuka mata. Dapatkan perhatian perubatan jika perlu. Apabila tertelan: Segera basuh mulut dan kemudian minum air yang banyak. Nota kepada doktor: Gejala: Gejala dan kesan terpenting yang diketahui diterangkan didalam label (lihat bahagian 2) dan/atau bahagian 11. Nota kepada doktor: Bahaya: Tiada bahaya dijangka dengan penggunaan yang disyorkan dan pengendalian yang sesuai. Rawatan: Rawatan gejala (nyahcemar, fungsi utama). 5. Langkah-Langkah Pemadaman Kebakaran Bahan pemadam yang sesuai: semburan air, serbuk kering, busa Alat memadam yang tidak sesuai untuk tujuan keselamatan: karbon dioksida Bahaya tertentu: sulphur dioxide, wap yang merbahaya Evolusi wasap/kabus. Bahan/kumpulan bahan yang dinyatakan boleh dibebaskan jika berlaku kebakaran. Peralatan perlindungan khusus: Gunakan alat pernafasan serba lengkap dan pakaian pelindung kimia. Maklumat lanjut: Pastikan bekas sejuk dengan menyembur air pada bekas jika terdedah kepada kebakaran. Kumpul air pemadam api yang tercemar secara berasingan, jangan biarkan ia mengalir ke dalam sistem pembetung atau efluen. Lupuskan sisa kebakaran dan air pemadam api yang tercemar menurut peraturan rasmi. 6. Langkah-Langkah Pelepasan Tidak Sengaja Langkah pencegahan diri: Elakkan pembentukan debu. Elakkan daripada bersentuhan dengan kulit dan mata. Maklumat berhubung dengan langkah pencegahan diri lihat bahagian 8. Langkah berjaga-jaga untuk alam sekitar: Jangan lepaskan ke dalam parit/air permukaan/air tanah.

4 Mukasurat (Page): 4/20 Kaedah pembersihan atau penyerapan: Bagi sejumlah kecil: Bendung dengan bahan pengikat debu dan lupuskan. Bagi sejumlah besar: Bendung dengan bahan pengikat debu dan lupuskan. Lupuskan bahan yang diserap mengikut peraturan. 7. Pengendalian dan Penyimpanan; Pengendalian Elakkan pembentukan debu. Pastikan pengalihudaraan menyeluruh di kawasan simpanan dan di tempat kerja. Elakkan daripada bersentuhan dengan kulit dan mata. Pakailah sarung tangan dan perlindungan mata/muka yang sesuai Kendalikan mengikut amalan kesihatan dan keselamatan industri yang baik. Perlindungan terhadap kebakaran dan letupan: Ambil langkah berjaga-jaga terhadap luahan statik. Jauhkan dari semua sumber pencucuhan: haba, percikan api, nyalaan terbuka. Elakkan pembentukan dan pengumpulan debu - bahaya letupan debu. Penyimpanan Bahan yang sesuai untuk bekas: Polietilena ketumpatan tinggi (HDPE), Polietilena ketumpatan rendah (LDPE) Maklumat lanjut tentang keadaan penyimpanan: Lindungi kandungannya daripada kesan cahaya. Bekas hendaklah disimpan tertutup rapat di tempat yang kering. Lindungi daripada haba. 8. Kawalan pendedahan dan perlindungan diri Komponen dengan parameter kawalan tempat kerja Tiada had pendedahan pekerjaan yang diketahui. Peralatan perlindungan peribadi Perlindungan pernafasan: Perlindungan pernafasan jika debu terbentuk. Penapis zarah jenis kecekapan sederhana untuk zarah pepejal dan cecair (misalnya EN 143 atau 149, Jenis P2 atau FFP2) Perlindungan tangan: Sarung tangan kalis kimia yang sesuai (EN 374) jika terkena secara langsung yang berpanjangan (Disyorkan: Indeks pelindung 6, sama dengan masa penelapan > 480 minit mengikut EN 374): Misalnya getah nitril (0.4 mm), getah kloroprena (0.5 mm), polivinilklorida (0.7 mm) dan lainnya. Nota tambahan : Spesifikasi adalah berdasarkan ujian ujian, data penerbitan dan maklumat dari pengeluar sarung tangan atau diambil yang serupa secara analogi. Oleh sebab banyak keadaan yang perlu dipertimbangkan (misalnya suhu), perlulah diambil kira, bahawa secara praktikalnya tempoh penggunaan sarung tangan pelindung kimia mungkin lebih pendek daripada tempoh penelapan yang ditentukan menurut ujian.

5 Mukasurat (Page): 5/20 Perlindungan mata: Kaca mata keselamatan dengan pelindung sisi (gogal berbingkai) (contohnya EN 166) Perlindungan badan: Perlindungan badan mesti dipilih bergantung kepada aktiviti dan pendedahan, contohnya apron, kasut perlindungan, pakaian perlindungan bahan kimia (Berdasarkan DIN-EN 465) Langkah kebersihan dan keselamatan am: Elakkan dari bersentuhan dengan kulit, mata dan pakaian. Disyorkan memakai pakaian kerja yang tertutup. Kendalikan mengikut amalan kesihatan dan keselamatan industri yang baik. Jangan makan, minum, merokok atau menggunakan tembakau di tempat kerja. Kendalikan mengikut amalan kesihatan dan keselamatan industri yang baik. 9. Sifat Fizikal dan Kimia Bentuk: Warna: Bau: Ambang bau: serbuk putih pudar ke kuning tidak berbau tidak berkenaan, bau tidak dapat dikesan nilai ph: < 2 (10 g/l, 20 C) takat lebur: dianggarkan 170 C (kaedah tiub kapilari) takat didih: Tidak boleh digunakan Takat kilat: Tahap penyejatan: tidak boleh digunakan, produk adalah pepejal Produk ini adalah pepejal tidak meruap Kemudahbakaran (pepejal/gas): tidak mencucuh Had letupan bawah: Tidak berkaitan untuk pengelasan dan pelabelan bagi pepejal. Had letupan atas: Tidak berkaitan untuk pengelasan dan pelabelan bagi pepejal. Penguraian terma: pencucuhan sendiri: Tiada penguraian jika disimpan dan dikendalikan seperti yang ditetapkan/dinyatakan. Tidak swacucuh. Tenaga pencucuhan minimum: 17.6 mj Bahaya letupan: tidak mudah meletup Sifat yang menggalakkan kebakaran: tidak merebakkan api

6 Mukasurat (Page): 6/20 Tekanan Wap: Tidak boleh digunakan Kepekatan: 0.9 g/cm3 (25 C) Ketumpatan pukal: dianggarkan 830 kg/m3 Ketumpatan wap relatif (udara): Produk ini adalah pepejal tidak meruap Keterlarutan dalam air: 250 g/l (30 C) Keterlarutcampurkan dengan air: terlarut Pekali petakan n-oktanol/air (log Pow): 0.37 (25 C) Penjerapan/air-tanah: KOC: 66.91; log KOC: 1.82 (dikira) Kelikatan, dinamik: Kelikatan, kinematik: tidak boleh digunakan, produk adalah pepejal tidak boleh digunakan, produk adalah pepejal Jisim molar: g/mol Maklumat lain: Jika perlu, maklumat tentang parameter fizikal and kimia ada dinyatakan didalam bahagian ini. Tiada maklumat lain didapati. 10. Kestabilan dan Kereaktifan Keadaan yang perlu dielakkan: Lihat MSDS bahagian 7 - Pengendalian dan Penyimpanan. Penguraian terma: Tiada penguraian jika disimpan dan dikendalikan seperti yang ditetapkan/dinyatakan. Bahan yang perlu dielakkan: lembapan atmosfera, alkali, agen pengoksida yang kuat, peroksida Kakisan kepada logam: Kesan mengakis pada logam tidak dijangka. Tindak balas berbahaya: Bertindak balas dengan bahan peroksida Bertindak balas dengan alkali dan agen pengoksida yang kuat.

7 Mukasurat (Page): 7/20 Bahan penguraian berbahaya: Tiada produk penguraian yang berbahaya jika disimpan dan dikendalikan seperti yang ditetapkan/dinyatakan. 11. Maklumat Toksikologi Ketoksikan akut Penilaian ketoksikan akut: Tidak toksik selepas sekali ditelan. Data eksperimen/dikira: LD50 tikus (melalui mulut): > 6,400 mg/kg Data penulisan. Kerengsaan Penilaian kesan merengsa: Sentuhan dengan mata boleh menyebabkan kerengsaan. Terkena kulit boleh menyebabkan kerengsaan. Data eksperimen/dikira: Kakisan/Kerengsaan kulit arnab: Merengsa Data penulisan. Kerosakkan/kerengsaan mata yang serius arnab: Merengsa Data penulisan. Pemekaan pernafasan/kulit Penilaian pemekaan: Menyebabkan pemekaan dalam kajian haiwan. Data eksperimen/dikira: Ujian pemaksimum tikus kasturi marmut: pemekaan kulit (Garispanduan OECD 406) Ujian Buehler marmut: Tidak memeka (Garispanduan OECD 406) Kemutagenan sel germa Penilaian kemutagenan: Tiada kesan mutagen ditemui dalam pelbagai ujian dengan bakteria dan kultur sel mamalia. Kekarsinogenan Penilaian kekarsinogenan: Struktur kimia tidak menunjukkan amaran khusus bagi kesan tersebut. Ketoksikan pembiakan Penilaian ketoksikan pembiakan: Struktur kimia tidak menunjukkan amaran khusus bagi kesan tersebut.

8 Mukasurat (Page): 8/20 Ketoksikan perkembangan Penilaian keteratogenan: Tiada data diperoleh tentang ketoksikan. Ketoksikan khusus organ sasaran (sekali pendedahan): Penilaian sekali STOT: Berdasarkan data yang ada, kriteria pengelasan tidak dipenuhi. Ketoksikan dos berulang dan Ketoksikan organ sasaran tertentu (pendedahan berulang) Penilaian ketoksikan dos berulang: Tiada diketahui Bahaya penyedutan Tiada bahaya penyedutan dijangka. 12. Maklumat Ekologi Keekotoksikan Ketoksikan kepada ikan: LC50 (96 h) > < 460 mg/l, Leuciscus idus (DIN Bahagian 15, statik) Perincian kesan toksik berkaitan dengan kepekatan nominal. Invertebrat air: Tiada data diperoleh. Tumbuhan akuatik: Tiada data diperoleh. Mikroorganisma/Kesan ke atas enap cemar diaktifkan: EC10 (16 h) 210 mg/l, Pseudomonas putida (DIN Bahagian 8, akuatik) Perincian kesan toksik berkaitan dengan kepekatan nominal. EC20 (30 min) > 1,000 mg/l, Enap cemar diaktifkan, domestik (DIN EN ISO 8192-OECD /302/EEC,P. C, aerobik) Ketoksikan kronik kepada ikan: Tiada data diperoleh. Ketoksikan kronik kepada invertebrata akuatik: Tiada data diperoleh. Penilaian ketoksikan daratan: Tiada data diperoleh.

9 Mukasurat (Page): 9/20 Organisma hidupan tanah: Tiada data diperoleh. Tumbuhan darat: Tiada data diperoleh. Bukan-mamalia darat lain: Tiada data diperoleh. Mobiliti Penilaian pengangkutan di antara bahagian di persekitaran: Bahan tidak akan menyejat ke atmosfera daripada permukaan air Penjerapan kepada fasa tanah pejal tidak dijangka Keterusan dan boleh keterdegradasikan Maklumat penyingkiran: 0-10 % Pengurangan DOC (28 hari) (OECD 301E/92/69/EEC, C.4-B) (aerobik, Enap cemar diaktifkan, domestik) % Pengurangan DOC (35 hari) (Garispanduan OECD 302 B) (aerobik, enap cemar diaktifkan, domestik, disesuaikan) Potensi Biotumpukan Penilaian potensi bioakumilasi: Oleh sebab pekali agihan n-oktanol/air (log Pow), tidak dijangka terakumulasi dalam organisma. 13. Maklumat Pelupusan Patuhi keperluan undang-undang negara dan tempatan. Pembungkusan tercemar: Bungkusan yang tidak tercemar boleh diguna semula. Bungkusan yang tidak boleh dibersihkan hendaklah dilupuskan dengan cara yang sama dengan kandungannya. 14. Maklumat Pengangkutan Pengangkutan domestik: Tidak dikelaskan sebagai berbahaya di bawah peraturan pengangkutan Pengangkutan laut IMDG Tidak dikelaskan sebagai berbahaya di bawah peraturan pengangkutan

10 Mukasurat (Page): 10/20 Pengangkutan udara IATA/ICAO Tidak dikelaskan sebagai berbahaya di bawah peraturan pengangkutan Pengangkutan secara pukal menurut Lampiran II MARPOL dan IBC Peraturan: Tidak dinilai Penghantaran yang Tidak dinilai diluluskan: Nama pencemaran: Tidak dinilai Kategori pencemaran: Tidak dinilai Jenis Kapal: Tidak dinilai 15. Maklumat Pengawalseliaan Peraturan lain Jika maklumat peraturan lain yang berkenaan tidak dinyatakan dibahagian lain didalam risalah data keselamatan ini, ianya akan dinyatakan bahagian ini. 16. Maklumat lain Maklumat bagi penggunaan yang dirancang: Produk ini adalah berkualiti untuk industri dan sekiranya tidak dinyatakan atau dipersetujui harus digunakan semata-mata untuk kegunaan industri. Ini termasuk penggunaan yang dinyatakan dan disyorkan. Sebarang tujuan penggunaan lain hendaklah dibincangkan dengan pengeluar. Secara khususnya, ini berkaitan dengan penggunaan bagi produk yang menjadi objek piawai dan peraturan khas Garis menegak pada margin sebelah kiri tangan menunjukkan pindaan dari versi sebelumnya. Data yang terdapat dalam risalah data keselamatan ini adalah berdasarkan pengetahuan dan pengalaman kami, dan menerangkan tentang produk yang berkaitan dengan keperluan keselamatan sahaja. Data tidak menyatakan ciri produk (spesifikasi produk). Data dalam risalah data keselamatan ini juga tidak menyatakan apa-apa ciri khusus atau kesesuaian produk yang dipersetujui untuk apa-apa tujuan tertentu. Penerima produk bertanggungjawab untuk memastikan bahawa apa-apa hak pemilikan serta undang-undang dan perundangan sedia ada dipatuhi.

11 Mukasurat (Page): 11/20 1. Identification of the chemical and of the supplier Uvinul MS 40 Chemical name: Sulisobenzone CAS Number: Use: cosmetic ingredient Company: BASF (Malaysia) Sdn Bhd No 2, Jalan Astaka U8/87 Bukit Jelutong, Seksyen U Shah Alam, Selangor, MALAYSIA Telephone: Telefax number: Emergency information: International emergency number: Telephone: Hazard identification Classification of the substance and mixture: Skin corrosion/irritation: Cat. 2 Serious eye damage/eye irritation: Cat. 2 Skin sensitization: Cat. 1B Label elements and precautionary statement: Pictogram: Signal Word: Warning Hazard Statement: Causes serious eye irritation. Causes skin irritation. May cause an allergic skin reaction. Precautionary Statements (Prevention): Wear protective gloves and eye/face protection. Avoid breathing dust/fume/gas/mist/vapours/spray. Contaminated work clothing should not be allowed out of the workplace. Wash with plenty of water and soap thoroughly after handling.

12 Mukasurat (Page): 12/20 Precautionary Statements (Response): IF IN EYES: Rinse cautiously with water for several minutes. Remove contact lenses, if present and easy to do. Continue rinsing. If skin irritation or rash occurs: Call a POISON CENTER or doctor/physician. IF ON SKIN (or hair): Wash with plenty of soap and water. If skin irritation occurs: Get medical advice/attention. Take off contaminated clothing and wash it before reuse. If eye irritation persists: Call a POISON CENTER or doctor/physician. Precautionary Statements (Disposal): Dispose of contents/container to hazardous or special waste collection point. Other hazards which do not result in classification: The product is under certain conditions capable of dust explosion. 3. Composition/information on ingredients Chemical nature INCI Name: Benzophenone-4 2-hydroxy-4-methoxy-benzophenone-5-sulfonic acid CAS Number: First-Aid Measures General advice: If adverse health effects develop seek medical attention. If inhaled: Keep patient calm, remove to fresh air. On skin contact: Wash thoroughly with soap and water. Remove contaminated clothing. On contact with eyes: Wash affected eyes for at least 15 minutes under running water with eyelids held open. Seek medical attention if necessary. On ingestion: Rinse mouth and then drink plenty of water. Note to physician: Symptoms: The most important known symptoms and effects are described in the labelling (see section 2) and/or in section 11. Note to physician: Hazards: No hazard is expected under intended use and appropriate handling. Treatment: Symptomatic treatment (decontamination, vital functions).

13 Mukasurat (Page): 13/20 5. Fire-Fighting Measures Suitable extinguishing media: water spray, dry powder, foam Unsuitable extinguishing media for safety reasons: carbon dioxide Specific hazards: sulphur dioxide, harmful vapours Evolution of fumes/fog. The substances/groups of substances mentioned can be released in case of fire. Special protective equipment: Wear self-contained breathing apparatus and chemical-protective clothing. Further information: Keep containers cool by spraying with water if exposed to fire. Collect contaminated extinguishing water separately, do not allow to reach sewage or effluent systems. Dispose of fire debris and contaminated extinguishing water in accordance with official regulations. 6. Accidental Release Measures Personal precautions: Avoid dust formation. Avoid contact with skin and eyes. Information regarding personal protective measures see, section 8. Environmental precautions: Do not discharge into drains/surface waters/groundwater. Methods for cleaning up or taking up: For small amounts: Contain with dust binding material and dispose of. For large amounts: Contain with dust binding material and dispose of. Dispose of absorbed material in accordance with regulations. 7. Handling and Storage Handling Avoid dust formation. Ensure thorough ventilation of stores and work areas. Avoid contact with skin and eyes. Wear suitable gloves and eye/face protection. Handle in accordance with good industrial hygiene and safety practice. Protection against fire and explosion: Take precautionary measures against static discharges. Avoid all sources of ignition: heat, sparks, open flame. Avoid the formation and build-up of dust - danger of dust explosion.

14 Mukasurat (Page): 14/20 Storage Suitable materials for containers: High density polyethylene (HDPE), Low density polyethylene (LDPE) Further information on storage conditions: Protect contents from the effects of light. Containers should be stored tightly sealed in a dry place. Protect against heat. 8. Exposure controls and personal protection Components with occupational exposure limits No occupational exposure limits known. Personal protective equipment Respiratory protection: Breathing protection if dusts are formed. Particle filter with medium efficiency for solid and liquid particles (e.g. EN 143 or 149, Type P2 or FFP2) Hand protection: Suitable chemical resistant safety gloves (EN 374) also with prolonged, direct contact (Recommended: Protective index 6, corresponding > 480 minutes of permeation time according to EN 374): E.g. nitrile rubber (0.4 mm), chloroprene rubber (0.5 mm), butyl rubber (0.7 mm) etc. Supplementary note: The specifications are based on tests, literature data and information of glove manufacturers or are derived from similar substances by analogy. Due to many conditions (e.g. temperature) it must be considered, that the practical usage of a chemical-protective glove in practice may be much shorter than the permeation time determined through testing. Eye protection: Safety glasses with side-shields (frame goggles) (e.g. EN 166) Body protection: Body protection must be chosen depending on activity and possible exposure, e.g. apron, protecting boots, chemical-protection suit (according to EN in case of splashes or EN ISO in case of dust). General safety and hygiene measures: Avoid contact with the skin, eyes and clothing. Wearing of closed work clothing is recommended. Handle in accordance with good industrial hygiene and safety practice. No eating, drinking, smoking or tobacco use at the place of work. Handle in accordance with good industrial hygiene and safety practice. 9. Physical and Chemical Properties Form: Colour: Odour: Odour threshold: powder off-white to yellow odourless not applicable, odour not perceivable

15 Mukasurat (Page): 15/20 ph value: < 2 (10 g/l, 20 C) Melting point: approx. 170 C (capilliary tube method) Boiling point: not applicable Flash point: Evaporation rate: not applicable, the product is a solid The product is a non-volatile solid. Flammability (solid/gas): not flammable Lower explosion limit: For solids not relevant for classification and labelling. Upper explosion limit: For solids not relevant for classification and labelling. Thermal decomposition: No decomposition if stored and handled as prescribed/indicated. Self ignition: not self-igniting Minimum ignition energy: 17.6 mj Explosion hazard: not explosive Fire promoting properties: not fire-propagating Vapour pressure: not applicable Density: 0.9 g/cm3 (25 C) Bulk density: approx. 830 kg/m3 Relative vapour density (air): The product is a non-volatile solid. Solubility in water: 250 g/l (30 C) Miscibility with water: soluble Partitioning coefficient n-octanol/water (log Pow): 0.37 (25 C) Adsorption/water - soil: KOC: 66.91; log KOC: 1.82 (calculated) Viscosity, dynamic: Viscosity, kinematic: not applicable, the product is a solid not applicable, the product is a solid

16 Mukasurat (Page): 16/20 Molar mass: g/mol Other Information: If necessary, information on other physical and chemical parameters is indicated in this section. No further information available. 10. Stability and Reactivity Conditions to avoid: See MSDS section 7 - Handling and storage. Thermal decomposition: No decomposition if stored and handled as prescribed/indicated. Substances to avoid: atmospheric moisture, alkalies, strong oxidizing agents, peroxides Corrosion to metals: Corrosive effects to metal are not anticipated. Hazardous reactions: Reacts with peroxides. Reacts with strong alkalies and oxidizing agents. Hazardous decomposition products: No hazardous decomposition products if stored and handled as prescribed/indicated. 11. Toxicological Information Acute toxicity Assessment of acute toxicity: Virtually nontoxic after a single ingestion. Experimental/calculated data: LD50 rat (oral): > 6,400 mg/kg Literature data. Irritation Assessment of irritating effects: Eye contact causes irritation. Skin contact causes irritation. Experimental/calculated data: Skin corrosion/irritation rabbit: Irritant. Literature data. Serious eye damage/irritation rabbit: Irritant. Literature data. Respiratory/Skin sensitization

17 Mukasurat (Page): 17/20 Assessment of sensitization: Caused skin sensitization in animal studies. Experimental/calculated data: Guinea pig maximization test guinea pig: skin sensitizing (OECD Guideline 406) Buehler test guinea pig: Non-sensitizing. (OECD Guideline 406) Germ cell mutagenicity Assessment of mutagenicity: No mutagenic effect was found in various tests with bacteria and mammalian cell culture. Carcinogenicity Assessment of carcinogenicity: The chemical structure does not suggest a specific alert for such an effect. Reproductive toxicity Assessment of reproduction toxicity: The chemical structure does not suggest a specific alert for such an effect. Developmental toxicity Assessment of teratogenicity: No data was available concerning toxicity to development. Specific target organ toxicity (single exposure): Assessment of STOT single: Based on available Data, the classification criteria are not met. Repeated dose toxicity and Specific target organ toxicity (repeated exposure) Assessment of repeated dose toxicity: None known Aspiration hazard No aspiration hazard expected. 12. Ecological Information Ecotoxicity Toxicity to fish: LC50 (96 h) > < 460 mg/l, Leuciscus idus (DIN Part 15, static) The details of the toxic effect relate to the nominal concentration.

18 Mukasurat (Page): 18/20 Aquatic invertebrates: No data available. Aquatic plants: No data available. Microorganisms/Effect on activated sludge: EC10 (16 h) 210 mg/l, Pseudomonas putida (DIN Part 8, aquatic) The details of the toxic effect relate to the nominal concentration. EC20 (30 min) > 1,000 mg/l, activated sludge, domestic (DIN EN ISO 8192-OECD /302/EEC,P. C, aerobic) Chronic toxicity to fish: No data available. Chronic toxicity to aquatic invertebrates: No data available. Assessment of terrestrial toxicity: No data available. Soil living organisms: No data available. Terrestrial plants: No data available. Other terrestrial non-mammals: No data available. Mobility Assessment transport between environmental compartments: The substance will not evaporate into the atmosphere from the water surface. Adsorption to solid soil phase is not expected. Persistence and degradability Elimination information: 0-10 % DOC reduction (28 d) (OECD 301E/92/69/EEC, C.4-B) (aerobic, activated sludge, domestic) % DOC reduction (35 d) (OECD Guideline 302 B) (aerobic, activated sludge, domestic, adapted) Bioaccumulation potential Assessment bioaccumulation potential: Because of the n-octanol/water distribution coefficient (log Pow) accumulation in organisms is not to be expected.

19 Mukasurat (Page): 19/ Disposal Considerations Observe national and local legal requirements. Contaminated packaging: Uncontaminated packaging can be re-used. Packs that cannot be cleaned should be disposed of in the same manner as the contents. 14. Transport Information Domestic transport: Not classified as a dangerous good under transport regulations Sea transport IMDG Not classified as a dangerous good under transport regulations Air transport IATA/ICAO Not classified as a dangerous good under transport regulations Transport in bulk according to Annex II of MARPOL and the IBC Code Regulation: Not evaluated Shipment approved: Not evaluated Pollution name: Not evaluated Pollution category: Not evaluated Ship Type: Not evaluated 15. Regulatory Information Other regulations If other regulatory information applies that is not already provided elsewhere in this safety data sheet, then it is described in this subsection.

20 Mukasurat (Page): 20/ Other Information Information on intended use: This product is of industrial quality and unless otherwise specified or agreed intended exclusively for industrial use. This includes the mentioned and recommended usage. Any other intended applications should be discussed with the manufacturer. In particular this concerns the application for products that are the object of special standards and regulations. Vertical lines in the left hand margin indicate an amendment from the previous version. The data contained in this safety data sheet are based on our current knowledge and experience and describe the product only with regard to safety requirements. The data do not describe the product's properties (product specification). Neither should any agreed property nor the suitability of the product for any specific purpose be deduced from the data contained in the safety data sheet. It is the responsibility of the recipient of the product to ensure any proprietary rights and existing laws and legislation are observed.

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/15 1. Pengenalpastian syarikat dan sediaan/bahan HD-Ocenol 90/95 V Kegunaan: Oleochemical raw material, emulsifier Syarikat: BASF (Malaysia)

More information

1. Substance/preparation and manufacturer/supplier identification

1. Substance/preparation and manufacturer/supplier identification Safety data sheet Page: 1/8 1. Substance/preparation and manufacturer/supplier identification C00498 HYALURONIC FILLING SPHERES Use: cosmetic ingredient Manufacturer/supplier: BASF Australia Limited (ABN

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/17 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Cegesoft PS 6 Nama bahan kimia: Triglyceride Kegunaan: kandungan kosmetik, Lipid layer enhancer

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/18 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Emulgade SE-PF Kegunaan: Bases for creams and ointments Syarikat: BASF (Malaysia) Sdn Bhd No 2,

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/18 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Euperlan Bright Kegunaan: kandungan kosmetik Syarikat: BASF (Malaysia) Sdn Bhd No 2, Jalan Astaka

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/16 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Sicopal Blue K 6310 Nama bahan kimia: Nombor CAS: 1345-16-0 Kegunaan: colourant for the plastics

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/18 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Rheovis PU 1251 Kegunaan: Pengubah kepekatan cecair/larutan Syarikat: BASF (Malaysia) Sdn Bhd No

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/16 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Synative ES 2900 Nama bahan kimia: Kegunaan: Component for lubricants and metal working fluids Syarikat:

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/19 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Plantacare 2000 UP Kegunaan: zat aktif permukaan Syarikat: BASF (Malaysia) Sdn Bhd No 2, Jalan Astaka

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/18 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Plantacare 818 UP Kegunaan: zat aktif permukaan Syarikat: BASF (Malaysia) Sdn Bhd No 2, Jalan Astaka

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/18 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Plantasil Micro Kegunaan: kandungan kosmetik Syarikat: BASF (Malaysia) Sdn Bhd No 2, Jalan Astaka

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/18 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Cutina GMS V Nama bahan kimia: Glycerides, mono- and di- Kegunaan: bahan tambah khusus untuk industri

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/17 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Cutina HVG Kegunaan: Pelaras kelikatan, kandungan kosmetik Syarikat: BASF (Malaysia) Sdn Bhd No

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/18 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Hydropalat WE 3323 Nama bahan kimia: Nombor CAS: 875779-24-1 Kegunaan: wetting agent Syarikat: BASF

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/18 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Rheovis PU 1250 Kegunaan: Pengubah kepekatan cecair/larutan Syarikat: BASF (Malaysia) Sdn Bhd No

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/18 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Euperlan PCO Kegunaan: Pearl shine concentrates, opacifiers Syarikat: BASF (Malaysia) Sdn Bhd No

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/18 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Cloisonne Blue 626C Kegunaan: kandungan kosmetik Syarikat: BASF (Malaysia) Sdn Bhd No 2, Jalan Astaka

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/20 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Etingal S Kegunaan: penyahbusa Syarikat: BASF (Malaysia) Sdn Bhd No 2, Jalan Astaka U8/87 Bukit

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/18 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Rheovis PU 1215 Kegunaan: Pengubah kepekatan cecair/larutan Syarikat: BASF (Malaysia) Sdn Bhd No

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/16 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Irgazin Orange K 2910 Cadangan penggunaan: komponen pewarna Penggunaan yang tidak disyorkan: PRODUK

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/16 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Lumogen IR 765 Nama bahan kimia: Nombor CAS: 165550-64-1 Kegunaan: colourant for the plastics industry

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/16 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal ULTRADUR B 4300G6 HIGH SPEED UN COLORED POLYBUTYLENE Penggunaan bahan kimia yang disyorkan dan sekatan

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/17 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Rheovis PU 1256 Kegunaan: Pengubah kepekatan cecair/larutan Syarikat: BASF (Malaysia) Sdn Bhd No

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/17 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Foamaster MO 2195 Syarikat: BASF (Malaysia) Sdn Bhd No 2, Jalan Astaka U8/87 Bukit Jelutong, Seksyen

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/19 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Flamenco Pearl 110C Kegunaan: kandungan kosmetik Syarikat: BASF (Malaysia) Sdn Bhd No 2, Jalan Astaka

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/18 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Texapon SB 3 KC Kegunaan: kandungan kosmetik Syarikat: BASF (Malaysia) Sdn Bhd No 2, Jalan Astaka

More information

Page: 1/11 BASF Safety data sheet according to UN GHS 4th rev. Date / Revised: Version: 1.0 Product: Carbonyl Iron Oxide Red

Page: 1/11 BASF Safety data sheet according to UN GHS 4th rev. Date / Revised: Version: 1.0 Product: Carbonyl Iron Oxide Red Safety data sheet Page: 1/11 1. Identification Product identifier Carbonyl Iron Oxide Red Chemical name: Carbonyl Iron Oxide Red CAS Number: 1309-37-1 Relevant identified uses of the substance or mixture

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/18 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Timica Extra Bright 1500 Kegunaan: kandungan kosmetik Syarikat: BASF (Malaysia) Sdn Bhd No 2, Jalan

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/18 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Loxanol MI 6840 Kegunaan: Bahan mentah, untuk kegunaan industri sahaja Syarikat: BASF (Malaysia)

More information

SECTION 1: Identification of the substance/mixture and of the company/undertaking

SECTION 1: Identification of the substance/mixture and of the company/undertaking Safety data sheet Page: 1/11 SECTION 1: Identification of the substance/mixture and of the company/undertaking 1.1. Product identifier C00498 HYALURONIC FILLING SPHERES 1.2. Relevant identified uses of

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/16 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Sicopal Blue K 6210 Nama bahan kimia: Kobalt aluminat biru spinel Nombor CAS: 1345-16-0 Kegunaan:

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/14 1. Pengenalpastian syarikat dan sediaan/bahan Lumogen Yellow S 0795 Formula Kimia: C22 H16 N2 O2 Keluarga kimia:

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/17 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal ULTRASON E 6020 P POLYARYLETHERSULFONE Nama bahan kimia: Penggunaan bahan kimia yang disyorkan dan

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/18 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Rheovis PU 1250 NC Cadangan penggunaan: Pengubah kepekatan cecair/larutan Kegunaan: Pengubah kepekatan

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/18 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Mearlin Sparkle Gold 9220J Kegunaan: Pewarna untuk kegunaan industri Syarikat: BASF (Malaysia) Sdn

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/16 1. Pengenalpastian syarikat dan sediaan/bahan Joncryl ADF 1300 Kegunaan: chemical for the chemical industry Syarikat: BASF (Malaysia) Sdn

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/19 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Cosmedia Triple C Kegunaan: kandungan kosmetik Syarikat: BASF (Malaysia) Sdn Bhd No 2, Jalan Astaka

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/20 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Hydropalat WE 3165 Kegunaan: wetting agent, additives for inks, varnishes or coatings, dispersing

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/19 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Chione HD Infinite White S130V Kegunaan: kandungan kosmetik Syarikat: BASF (Malaysia) Sdn Bhd No

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/19 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Irgazin Rubine K 4080 Nama bahan kimia: Diketo-pyrrolo-pyrrol Cadangan penggunaan: komponen pewarna

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/19 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Texapon NSO Kegunaan: zat aktif permukaan Syarikat: BASF (Malaysia) Sdn Bhd No 2, Jalan Astaka U8/87

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/18 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Mearlin Exterior Super Green 839Z Kegunaan: Pewarna untuk kegunaan industri Syarikat: BASF (Malaysia)

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/16 1. Pengenalpastian syarikat dan sediaan/bahan Lumogen IR 788 Keluarga kimia: bahan pencelup kuarterilena Kegunaan: colourant for the plastics

More information

1. Substance/preparation and manufacturer/supplier identification

1. Substance/preparation and manufacturer/supplier identification Safety data sheet Page: 1/8 1. Substance/preparation and manufacturer/supplier identification Dispex AA 4030 Use: Raw material, for industrial use only Manufacturer/supplier: PT BASF Indonesia DBS Bank

More information

Safety data sheet. Lutensol* XL Substance/preparation and company identification. 2. Composition/information on ingredients

Safety data sheet. Lutensol* XL Substance/preparation and company identification. 2. Composition/information on ingredients Safety data sheet Page: 1/6 1. Substance/preparation and company identification Lutensol* XL 80 Use: Raw material for the chemical-technical industry Company: BASF Pakistan (Private) Limited 46-A, Block

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/16 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal ULTRAMID A3WG6 BLACK 00564 POLYAMIDE Penggunaan bahan kimia yang disyorkan dan sekatan penggunaan:

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/17 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Irganox 245 DW ED Penggunaan yang tidak disyorkan: PRODUK INI TIDAK DISASARKAN UNTUK DIGUNAKAN DIDALAM

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/18 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Acronal 5044 Kegunaan: Bahan mentah, untuk kegunaan industri sahaja Syarikat: BASF (Malaysia) Sdn

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/19 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Hydropalat WE 3320 Kegunaan: Bahan kimia yang digunakan di dalam / atau fomulasi produk perindustrian.

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/20 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal A00112 Neurobiox Kegunaan: kandungan kosmetik Syarikat: BASF (Malaysia) Sdn Bhd No 2, Jalan Astaka

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/17 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Magnapearl 5000 Kegunaan: Pewarna untuk kegunaan industri Syarikat: BASF (Malaysia) Sdn Bhd No 2,

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/19 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Mearlin Exterior CFS Super Violet 5303Z Kegunaan: Pewarna untuk kegunaan industri Syarikat: BASF

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/19 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Tinogard TL Nama bahan kimia: Phenol, 2-(2H-benzotriazol-2-yl)-6-dodecyl-4-methyl-, branched and

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/16 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Oracet Yellow 144 FE Nama bahan kimia: PIGMENT Yellow 147 Nombor CAS: 4118-16-5 Cadangan penggunaan:

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/18 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Hydropalat WE 3487 Kegunaan: wetting agent Syarikat: BASF (Malaysia) Sdn Bhd No 2, Jalan Astaka

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/18 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Mearlin Exterior Bright White 139X Kegunaan: Pewarna untuk kegunaan industri Syarikat: BASF (Malaysia)

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/20 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Joncryl 960 Kegunaan: polimer untuk dakwat, varnis atau penyalutan Syarikat: BASF (Malaysia) Sdn

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/21 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Lutonal M 40 ca.70% in Ethanol Kegunaan: Coating raw material for industrial applications Syarikat:

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/19 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Flamenco Summit Indigo I80H Kegunaan: kandungan kosmetik, Pharmaceutical, food and cosmetic industry,

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/18 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Dispers White 0022 Kegunaan: Pewarna untuk kegunaan industri Syarikat: BASF (Malaysia) Sdn Bhd No

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/18 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal BASOTECT W 2500mmx1250mmx500mm Cadangan penggunaan: Blok busa sel terbuka, Untuk pemprosesan insdustrial

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/20 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Acronal NX 3587 Cadangan penggunaan: Bahan mentah Kegunaan: Bahan mentah, untuk kegunaan industri

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/20 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Efka PX 4310 Kegunaan: agen penyebaran Syarikat: BASF (Malaysia) Sdn Bhd No 2, Jalan Astaka U8/87

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/20 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Laromer UA 9059 Aqua (old: Laromer UA 9059) Kegunaan: Coating raw material for industrial applications

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/19 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Mearlin Exterior Bright Silver 139Z Kegunaan: Pewarna untuk kegunaan industri Syarikat: BASF (Malaysia)

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/18 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Tinuvin 123 Nama bahan kimia: Decanedioic acid, bis(2,2,6,6-tetramethyl-4-piperidinyl) ester, reactionproducts

More information

Safety Data Sheet HEATHER EXTRACT (AQ) w Revision date : 2018/03/16 Page: 1/8

Safety Data Sheet HEATHER EXTRACT (AQ) w Revision date : 2018/03/16 Page: 1/8 Revision date : 2018/03/16 Page: 1/8 1. Identification Product identifier used on the label Recommended use of the chemical and restriction on use Recommended use*: Additive for cosmetics * The Recommended

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/18 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal ELASTOFLEX* MW5027 C-A Cadangan penggunaan: komponen poliuretana Syarikat: BASF (Malaysia) Sdn Bhd

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/16 1. Pengenalpastian syarikat dan sediaan/bahan Rheovis PU 1280 Keluarga kimia: alkoksilat alkohol lemak-uretana Kegunaan: Perumusan Industri

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/20 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Mearlin Mayan Gold 9233X Kegunaan: Pewarna untuk kegunaan industri Syarikat: BASF (Malaysia) Sdn

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/17 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Basotect G 1400mmx1250mmx500mm Penggunaan bahan kimia yang disyorkan dan sekatan penggunaan: Cadangan

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/20 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Laromer PE 55 F Kegunaan: Coating raw material for industrial applications Syarikat: BASF (Malaysia)

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/20 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Efka SI 2008 Kegunaan: Air release agent (deaerator) Syarikat: BASF (Malaysia) Sdn Bhd No 2, Jalan

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/21 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Lutonal I 60 35% in white spirit Kegunaan: Coating raw material for industrial applications Syarikat:

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/20 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Attagel 36 PRINTED (316) 50 LB BAG Kegunaan: chemical for the chemical industry Syarikat: BASF (Malaysia)

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/20 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Lignostab 1198 Nama bahan kimia: 1-Piperidinyloxy, 4-hydroxy-2,2,6,6-tetramethyl- Nombor CAS: 2226-96-2

More information

Safety data sheet. Lutensol* XP Substance/preparation and company identification. 2. Composition/information on ingredients

Safety data sheet. Lutensol* XP Substance/preparation and company identification. 2. Composition/information on ingredients Safety data sheet Page: 1/6 1. Substance/preparation and company identification Lutensol* XP 100 Use: Raw material for the chemical-technical industry Company: BASF Pakistan (Private) Limited 46-A, Block

More information

Safety Data Sheet Luvitec K 90 20% Geismar na Revision date : 2014/07/25 Page: 1/7

Safety Data Sheet Luvitec K 90 20% Geismar na Revision date : 2014/07/25 Page: 1/7 Revision date : 2014/07/25 Page: 1/7 1. Product and Company Identification Company BASF Canada Inc. 100 Milverton Drive Mississauga, ON L5R 4H1, CANADA 24 Hour Emergency Response Information CANUTEC (reverse

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/21 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Efka PL 5646 Nama bahan kimia: Nombor CAS: 166412-78-8 Kegunaan: Coating raw material for industrial

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/21 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Efka PX 4320 Kegunaan: agen penyebaran Syarikat: BASF (Malaysia) Sdn Bhd No 2, Jalan Astaka U8/87

More information

1. Substance/preparation and manufacturer/supplier identification

1. Substance/preparation and manufacturer/supplier identification Safety data sheet Page: 1/9 1. Substance/preparation and manufacturer/supplier identification Foamaster MO 2170 Use: defoamer Manufacturer/supplier: PT BASF Indonesia DBS Bank Tower, 27th Floor, Ciputra

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/18 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Elastollan 1170 A 11U000 Penggunaan bahan kimia yang disyorkan dan sekatan penggunaan: Cadangan

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/21 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Laromer PR 9000 (old: Laromer LR 9000) Nama bahan kimia: 2-Propenoic acid, 2-hydroxyethyl ester,

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/22 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Tinuvin 328 Nama bahan kimia: Phenol, 2-(2H-benzotriazol-2-yl)-4,6-bis(1,1-dimethylpropyl)- Nombor

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/21 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal ecovio F23B1 Penggunaan bahan kimia yang disyorkan dan sekatan penggunaan: Cadangan penggunaan:

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/23 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Larotact 150 Cadangan penggunaan: Pengeras untuk bahan penyalut atau perekat bagi kegunaan industri

More information

1. Substance/preparation and manufacturer/supplier identification

1. Substance/preparation and manufacturer/supplier identification Safety data sheet Page: 1/8 1. Substance/preparation and manufacturer/supplier identification MasterCast GF 300 Use: Product for construction chemicals Manufacturer/supplier: BASF Australia Limited (ABN

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/19 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Joncryl 945 Kegunaan: polimer untuk dakwat, varnis atau penyalutan Syarikat: BASF (Malaysia) Sdn

More information

1. Substance/preparation and manufacturer/supplier identification. Ingersoll Rand Ultra EL Synthetic Rotary Coolant

1. Substance/preparation and manufacturer/supplier identification. Ingersoll Rand Ultra EL Synthetic Rotary Coolant Safety data sheet Page: 1/8 1. Substance/preparation and manufacturer/supplier identification Ingersoll Rand Ultra EL Synthetic Rotary Coolant COMPANY IDENTIFICATION: DISTRIBUTED BY INGERSOLL RAND 800D

More information

Safety Data Sheet Emulgade SE-PF Revision date : 2018/02/08 Page: 1/9

Safety Data Sheet Emulgade SE-PF Revision date : 2018/02/08 Page: 1/9 Revision date : 2018/02/08 Page: 1/9 1. Identification Product identifier used on the label Emulgade SE-PF Recommended use of the chemical and restriction on use Recommended use*: Chemical * The Recommended

More information

1. Substance/preparation and manufacturer/supplier identification

1. Substance/preparation and manufacturer/supplier identification Safety data sheet Page: 1/9 1. Substance/preparation and manufacturer/supplier identification Ucrete PT1 MF/PIG BC Use: Product for construction chemicals Manufacturer/supplier: BASF Australia Limited

More information

1. Substance/preparation and manufacturer/supplier identification

1. Substance/preparation and manufacturer/supplier identification Safety data sheet Page: 1/8 1. Substance/preparation and manufacturer/supplier identification MasterRheobuild 1000NT Use: Product for construction chemicals Manufacturer/supplier: BASF Australia Limited

More information

SECTION 1: Identification of the substance/mixture and of the company/undertaking

SECTION 1: Identification of the substance/mixture and of the company/undertaking Safety data sheet Page: 1/12 SECTION 1: Identification of the substance/mixture and of the company/undertaking 1.1. Product identifier Cutina CBS 1.2. Relevant identified uses of the substance or mixture

More information

Hazards not otherwise classified No specific dangers known, if the regulations/notes for storage and handling are considered.

Hazards not otherwise classified No specific dangers known, if the regulations/notes for storage and handling are considered. Section 1. Product and Company Identification Product Name Dicaprylyl Carbonate Parchem - fine & specialty chemicals 415 Huguenot Street New Rochelle, NY 10801 (914) 654-6800 (914) 654-6899 parchem.com

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/20 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Paliotol Orange L 2930 HD Nama bahan kimia: C.I. Pigment Orange 67 Kegunaan: Colorants for the Paints,

More information

Page: 1/11 BASF Safety data sheet according to UN GHS 4th rev. Date / Revised: Version: 1.0 Product: Flamenco Satina 120T

Page: 1/11 BASF Safety data sheet according to UN GHS 4th rev. Date / Revised: Version: 1.0 Product: Flamenco Satina 120T Safety data sheet Page: 1/11 1. Identification Product identifier Flamenco Satina 120T Relevant identified uses of the substance or mixture and uses advised against Relevant identified uses: cosmetic ingredient

More information

1. Substance/preparation and manufacturer/supplier identification. MasterFinish RL 211 also RHEOFINISH 211

1. Substance/preparation and manufacturer/supplier identification. MasterFinish RL 211 also RHEOFINISH 211 Safety data sheet Page: 1/8 1. Substance/preparation and manufacturer/supplier identification MasterFinish RL 211 also RHEOFINISH 211 Use: Product for construction chemicals Manufacturer/supplier: BASF

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/21 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Tinuvin 292 HP Nama bahan kimia: Nombor CAS: 82919-37-7 Cadangan penggunaan: penstabil, komponen

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/22 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Efka FL 3772 Kegunaan: Raw material for coatings for industrial or professional use, additives for

More information

1. Identification of the substance/mixture and of the company/undertaking. Possible Hazards (according to Directive 67/548/EWG or 1999/45/EC)

1. Identification of the substance/mixture and of the company/undertaking. Possible Hazards (according to Directive 67/548/EWG or 1999/45/EC) Safety data sheet Page: 1/7 1. Identification of the substance/mixture and of the company/undertaking MasterTile RSG 705 white PART C also MASTERTILE 550 WHITE AGGREGATE Use: Product for construction chemicals

More information